بانک‌داری باز چیست؟

در دنیای پر سرعت امروز، کسب‌وکارهایی موفق خواهند بود که از حداکثر ظرفیت‌های خود و شرکت‌های تابعه‌شان در راستای نیل به اهداف کلان بهره بگیرند. این موضوع برای بانک‌ها از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، اما به دلایلی نظیر عدم چابکی و فرایندهای زمان‌بر، بسیاری از بانک‌ها، زمانی برای جذب مشتری اختصاص نمی‌دهند و درگیر امور جاری خود شده‌اند. از سویی دیگر، حرکت به سمت بانکداری دیجیتال، بدون حضور مشتریانی که خدمات بازآفرینی شده استفاده نمایند، بی‌معنی می‌باشد.

عدم تحقق مفاهیم بانکداری نوین در بانک‌های سنتی از یک سو و بالا رفتن توقع مشتریان نسبت به خدمات بانکی از سوی دیگر، ارائه دهندگان و دریافت کنندگان سرویس‌های مالی را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. این موضوع باعث ایجاد تحول در رویکرد برخی بانک‌ها و تولد مفهوم بانکداری باز یا Open Banking  شده است.

در همین راستا تعامل سازنده بانک ایران زمین، به عنوان بانکی با فرایندها و محصولات دیجیتال، و شرکت آوا، به عنوان عنصر فعال در فضای کسب‌وکاری، افزایش تعداد مشتریان بانک ایران زمین را محقق خواهد ساخت تا تعداد بیشتری از مردم و کسب‌وکارهای کشورمان از تجربه دیجیتالی بهره‌مند شوند.

در بانکداری باز، ارائه خدمات بانکی محدود و در انحصار بانک نبوده و بانک‌ها به عنوان بستری برای انجام امور بانکی معرفی می‌شوند. برای استفاده از خدمات بانکداری باز، نیاز است بین نرم افزار داخلی کسب و کار و سیستم متمرکز بانکی ارائه شده توسط شرکت آوا ارتباط به صورت مستقیم و امن برقرار گردد. آوا پس از بررسی طرح کسب و کار پیشنهادی و ارزیابی آن و پس از مشخص شدن نوع و سطح همکاری، دسترسی‌های لازم را برای شرکای تجاری ایجاد کرده و تا زمان راه‌اندازی خدمات بانکی آن‌ها را همراهی می‌کند.

معمولا خدمات بانکداری باز در قالب ویجت، پلاگین و API ارائه می‌شوند. با توجه به نیاز شرکای تجاری، نیاز کاربر نهایی و سطح همکاری، در رابطه با نحوه ارائه سرویس تصمیم گیری می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.